Kia undersøger udviklingen og evaluerer nye advarselssystemer i bilerne, der skal advare førerne om farlige situationer på vejene ved hjælp af live-data, baseret på mærkets eksisterende føreradvarselsfunktioner.
Testen er en del af projektet Safety Priority Services, som er iværksat af den hollandske regering med det formål at forbedre trafiksikkerheden, og den gennemføres forud for den nye EU-lovgivning, som forventes at træde i kraft i 2025.
I samarbejde med bl.a. TomTom, ANWB, Inrix og Be-Mobile undersøger Kia muligheden for at advare førere om udrykningskøretøjer, der nærmer sig.
Mange førere bliver usikre, når de hører en sirene, og det nye advarselssystem vil vise typen af udrykningskøretøj og den retning, som det kommer fra.
Den nye feature skal i første omgang fungere med ambulancer, før andre typer af udrykningskøretøjer tilføjes.
Kia ser også på muligheden for at udvikle advarsler, der kan advare førere om andre risici i dagligdagen inklusive uventede og potentielt farlige situationer.
Førerne kunne fx blive advaret om spøgelsesbilister, lukkede vejbaner og kø forude, som man måske kan undgå.
Det ville inddrage de eksisterende advarsler i Kia bilernes infotainmentsystem – fx advarsler om forhindringer på vejen, vejarbejde, ulykker og forventede usædvanlige vejrforhold.
Mens de præcise kriterier i forvejen vil blive aftalt med den hollandske regering, vil Kia forsøge at integrere disse ekstra advarsler i bilernes eksisterende infotainmentsystem for at undgå unødvendig forstyrrelse af førerens opmærksomhed ved hjælp af auditive, visuelle og haptiske advarsler, der skærper opmærksomheden.
Advarslerne vil ikke kræve input, så førerne kan holde hænderne på rattet.
I hele testperioden vil Kia give feedback vedrørende kvaliteten af NDW-data, så de kan forbedres, hvis det er nødvendigt.
Sjoerd Knipping, som er Vice-President Product and Marketing hos Kia Europe, udtaler: ”Vi søger hele tiden efter muligheder for at forbedre bilernes sikkerhed for vores kunder og andre trafikanter ved at udvikle de nyeste hightech sikkerhedsfunktioner til vores biler.
Med vores deltagelse i projektet Safety Priority Services ser vi frem til at udvikle en ny række af innovative advarselssystemer, der gør kørslen på de europæiske veje endnu mere sikker.”
Mark Harbers, som er hollandsk minister for infrastruktur og vandforsyning, udtalte følgende: ”98 % af bilisterne bruger nu digital information under kørslen.
Desuden viser pilotprojekter og projekter, at advarsler under kørslen har en positiv effekt på trafiksikkerheden. Jeg tager imod denne udvikling med åbne arme – særligt fordi fx førere af biler og lastbiler siger, at de sætter pris på disse advarsler og i stigende grad stoler på dem.
Derfor starter vi nu dette samarbejde med seks organisationer, som skal sikre, at de giver førerne de rigtige informationer på en sikker måde.
Projektet Safety Priority Services kommer til at køre i 3 år forud for en ny, forventet forpligtigelse til at dele data med relation af advarsler, som forventes at blive integreret i de europæiske regulativer i 2025.
Sikkerheden på vejen ligger Kia meget på sinde, hvilket mærkets resultater i Euro NCAP sikkerhedstests bærer tydeligt præg af.
Senest har også den helt nye Kia Sportage opnået de maksimale fem stjerner hos Euro NCAP, som er Europas førende uafhængige testorganisation.
Sportage udviste en høj standard i hele testforløbet takket være bilens fremragende aktive og passive sikkerhed. Sportage blev bedømt i fire kategorier: beskyttelse af voksne passagerer, beskyttelse af børn i bilen, sikkerhedsassistentsystemer og beskyttelse af bløde trafikanter. Sportage opnåede en score på imponerende 87 % for beskyttelse af voksne passagerer, og Euro NCAP roste især, hvordan passagerkabinen forblev stabil i testen med frontal-kollision. Rapporten omtalte god beskyttelse af knæ og lår for både fører og forsædepassager – uanset personernes størrelse eller siddeposition. I testen af beskyttelse af børn i bilen opnåede Sportage en score på 86 % med minimal påvirkning af alle kritiske kropsdele for de testdukker, der repræsenterede børn på hhv. 6 og 10 år.
Sportages sikkerhedsassistentsystemer opnåede en score på 72 %, og Euro NCAP fremhævede funktionen af Sportages kamerabaserede Intelligent Speed Limit Assist og vognbaneassistentsystemer. Bilens automatiske nødbremsesystem (AEB) bidrog til en score på 66 % for beskyttelse af bløde trafikanter, og testpersonerne nævnte specifikt systemets genkendelse af cyklister.
Nøglen til testresultatet var modellens nye N3-platform med en struktur med flere belastningsretninger, som styrer hvordan energien absorberes af bilen i tilfælde af en kollision, hvorved påvirkningen af kabinen minimeres.
Passagerbeskyttelsen er desuden styrket med et nyt forstærket letvægtskarrosseri med stor torsionsstivhed.
Comments